Pierwsze zarysy
Aby poznać klienta od podszewki trzeba najpierw określić podstawowe dane na jego temat. Dlatego też warto, korzystając z narzędzi takich jak Google Analitics, zebrać dostępne dane demograficzne. Do profilu potrzebne będą takie informacje jak:
- Płeć
- Wiek
- Miejsce zamieszkania (oraz wielkość miasta)
- Wykształcenie
- Stan cywilny oraz rodzinny
- Zawód
- Wielkość zarobków
Kim jest klient?
Jeśli zbierzesz już podstawowe dane dotyczące idealnej persony, musisz zastanowić się nad bardzo istotną kwestią – jakie użytkownik/odbiorca tekstu ma zainteresowania, życiowe motywacje, jakie są jego hobby, jak spędza zazwyczaj dzień: innymi słowy czym żyje na co dzień. Dzięki temu będziesz mógł przygotować tekst, który trafi w gusta użytkownika i zaciekawi go na tyle, że będzie chciał go zgłębić. A przecież o to chodzi!
Wejść w cudze buty
Aby jeszcze bardziej poznać odbiorcę swojego tekstu musisz wejść w jego buty. W tym celu odpowiedz sobie na dodatkowe pytania na jego temat:
- Jakie są jego zmartwienia, problemy nie tylko w życiu codziennym ale też w branży dla której przygotowujesz tekst
- Jakie są jego motywacje zakupowe i co mogłoby sprawić, że zainteresowałaby się produktem po przeczytaniu tekstu
- Jakie są jego cele życiowe
- Co sprawia mu radość
- Jakie marki lubi
- Jak cię widzą…
- Zdjęcie jest bardzo istotną częścią persony. Postaraj się znaleźć najbardziej naturalny portret który w twojej wyobraźni odzwierciedla daną personę.
Strona techniczna
Na koniec, szczególnie jeśli mowa o procesie projektowania strony, warto zastanowić się nad umiejętnościami technicznymi i jej przyzwyczajeniami naszej persony. Istotne kwestie to:
- Z jakich mediów korzysta i jak często
- Jak wygląda proces zakupowy
- Z jakich urządzeń korzysta najczęściej i w jakich sytuacjach oraz w jakim czasie
Podsumowanie
Określanie persony to, jak widać – dość czasochłonna i pracowita czynność. Jednak dzięki temu możemy „uszyć tekst na miarę” dla danego klienta. Oczywiście nie w każdej branży będzie konieczność odpowiadania na wszystkie pytania dotyczące persony, co więcej – często trzeba będzie stworzyć więcej niż jeden profil aby możliwie jak najlepiej dopasować się do wszystkich użytkowników. Jednak pamiętajmy, że tekst napisany z myślą o konkretnym kliencie zawsze przynosi lepsze efekty sprzedażowe.