Oferta specjalna dla nowych klientów - zadzwoń teraz i uzyskaj rabat 15%

Poradnik copywritera: Jak stworzyć personę do tekstu?

08.04.2022
4 min.

Poradnik copywritera: Jak stworzyć personę do tekstu?

Spis treści

Pierwsze zarysy

Aby poznać klienta od podszewki trzeba najpierw określić podstawowe dane na jego temat. Dlatego też warto, korzystając z narzędzi takich jak Google Analitics, zebrać dostępne dane demograficzne. Do profilu potrzebne będą takie informacje jak:

  • Płeć
  • Wiek
  • Miejsce zamieszkania (oraz wielkość miasta)
  • Wykształcenie
  • Stan cywilny oraz rodzinny
  • Zawód
  • Wielkość zarobków

Kim jest klient?

Jeśli zbierzesz już podstawowe dane dotyczące idealnej persony, musisz zastanowić się nad bardzo istotną kwestią – jakie użytkownik/odbiorca tekstu ma zainteresowania, życiowe motywacje, jakie są jego hobby, jak spędza zazwyczaj dzień: innymi słowy czym żyje na co dzień. Dzięki temu będziesz mógł przygotować tekst, który trafi w gusta użytkownika i zaciekawi go na tyle, że będzie chciał go zgłębić. A przecież o to chodzi!

Wejść w cudze buty

Aby jeszcze bardziej poznać odbiorcę swojego tekstu musisz wejść w jego buty. W tym celu odpowiedz sobie na dodatkowe pytania na jego temat:

  • Jakie są jego zmartwienia, problemy nie tylko w życiu codziennym ale też w branży dla której przygotowujesz tekst
  • Jakie są jego motywacje zakupowe i co mogłoby sprawić, że zainteresowałaby się produktem po przeczytaniu tekstu
  • Jakie są jego cele życiowe
  • Co sprawia mu radość
  • Jakie marki lubi
  • Jak cię widzą…
  • Zdjęcie jest bardzo istotną częścią persony. Postaraj się znaleźć najbardziej naturalny portret który w twojej wyobraźni odzwierciedla daną personę.

Strona techniczna

Na koniec, szczególnie jeśli mowa o procesie projektowania strony, warto zastanowić się nad umiejętnościami technicznymi i jej przyzwyczajeniami naszej persony. Istotne kwestie to:

  • Z jakich mediów korzysta i jak często
  • Jak wygląda proces zakupowy
  • Z jakich urządzeń korzysta najczęściej i w jakich sytuacjach oraz w jakim czasie

Podsumowanie

Określanie persony to, jak widać – dość czasochłonna i pracowita czynność. Jednak dzięki temu możemy „uszyć tekst na miarę” dla danego klienta. Oczywiście nie w każdej branży będzie konieczność odpowiadania na wszystkie pytania dotyczące persony, co więcej – często trzeba będzie stworzyć więcej niż jeden profil aby możliwie jak najlepiej dopasować się do wszystkich użytkowników. Jednak pamiętajmy, że tekst napisany z myślą o konkretnym kliencie zawsze przynosi lepsze efekty sprzedażowe.

Magdalena Markiewicz

Magdalena Markiewicz

Mquiaecestis derferum el in cullaccatiat lam voloribus denias plicips apiendemque vel idus dellendia et vendunto es disquatiur alitamus ut quod quo que omnimol enimagn isquatem niat.

Magdalena Markiewicz

Magdalena Markiewicz

Mquiaecestis derferum el in cullaccatiat lam voloribus denias plicips apiendemque vel idus dellendia et vendunto es disquatiur alitamus ut quod quo que omnimol enimagn isquatem niat.

PRZECZYTAJ TAKŻE

Magia sprzedaży słowem
Copywriting
czas czytania3 min.

Magia sprzedaży słowem

Sprzedaż w dzisiejszych czasach jest wielką areną dla popisów tych, którzy potrafią bawić się słowem. Teksty oraz zdjęcia na stronach internetowych pełnią funkcję wielkich i kolorowych witryn sklepowych, które przyciągają kupujących. Czym więc powinny się charakteryzować teksty, aby skutecznie sprzedawać?
Zaraz to sobie wyjaśnimy.

Przeczytaj